maanantai 24. heinäkuuta 2017

Autonhakureissu Kööpenhaminaan 15.-18.7.2017

Helsinki – Kööpenhamina – Linköping – Tukholma – Tallinna – Helsinki

Taas ois reissua. Vasta edeltävänä iltana varailtiin hotellia Ruotsin puolelta ja samalla laivamatkaa Tukholmasta Helsinkiin. Paitsi että ei varattu laivaa, koska autopaikkoja ei ollut ainakaan netin kautta varattavissa. Ei Helsinkiin, eikä Turkuun, kummallakaan liikennöivällä paatilla. Ei auttanut, kun odotella seuraavaa päivää, että voisi soittaa ja kysyä jotain jämäpaikkoja.

Lauantai 15.7.2017

Lento lähti 7:25. Perillä Köpiksessä oltiin jo kasin pintaan (-1h), ensimmäisenä soittelua laivayhtiöihin, autopaikat oli oikeestaan koko viikon täynnä joka suuntaan, Tallinkilta löytyi kuitenkin vielä yksi paikka. Vaan ei sekään suoraa Helsinkiin, vaan Tallinnan kautta : D Noh pääasia kai, että jotain reittiä päästiin takaisin kotiin.

Hotelliin pääsi vasta kahdelta, joten meillä oli reilusti aikaa tutustua Köpiksen tarjontaan. Lähdettiin metrolla hotellin suuntaan, mutta ajateltiin, että jäädään pois, jos näkyy jotain kiinnostavaa. Päästiin vaan kaksi pysäkin väliä, Femøren asemalle, kun Tony bongasi turistibusseja ja totes, että tuolla on oltava jotain, ei noi bussit tuolla muuten olis. Löytyi ranta, jossa oli joku merenpäällinen sauna tai uimala. Edempänä oli erilaisia kuntoiluvälineitä, jossa käytiin testailemassa kaikkia vekottimia. Vielä edempänä oli aallonmurtajia ja kanaali, jonka varrelta pystyi vuokraamaan kajakin. Ja siitä alkoi jonkin sortin saari. Saari täynnä tapahtumaa.

Kauempana näkyi telttoja ja kuului musiikkia, ajateltiin, että siellä olisi ehkä jotkut festarin tyyppiset menot. Kuljettiin pitkän hiekkarannan reunustaa kohti musiikkia. Noh miten nyt sitten haluaa festarit ajatella.. Oli puistojoogaa, zumbaa ja kuntoilua. Tanska kuntoon! Kauheesti kaikkea meininkiä ja nähtävää ympärillä. Toisessa päässä saarta oli toinen uimala.

Kello alko olemaan sen verran, että hotelliin pääsee. Suunnattiin Øresundin metroasemalle ja siitä sitten hotellille. Tai no hostelille, mutta meillä oli kuitenkin huone omalla kylppärillä ja aamupalakin sisältyi hintaan. Oikein kivan näkönen paikka. Jotenkin tosi rennon olonen paikka, ne yleiset tilat. Oli kaikkea erilaista tuolia ja vähän sellanen diy-meininki.

Pian lähdettiin takasin kaupungille. Siellä oli Jazz festarit. Kävelykatu täynnä baareja ja ihmisiä, kanaalissa paljon veneitä. Kierreltiin siinä rantaa pitkin ja todettiin, että kai Pieni merenneito -patsas pitää käydä vilkasemassa, kun täällä kerta ollaan. Nojuu oli ihan muutama muukin siinä hyörimässä. Jatkettiin matkaa jollekin vallihautojen ympäröimälle linnotukselle, kartassa näytti jännältä, tähtimäiseltä alueelta. Käytiin kaupasta hakemassa parit juomat ja mentiin muiden tapaan puistoon pussikaljalle.

Meinattiin lähteä Kristianiin syömään, mutta jäätiinkin keskustaan pyörimään. Ravintolassa, johon päädyttiin, annokset näytti melko pieniltä. Tony päätti valita listalta jonkun XL-burgerin, eihän se nyt kovin iso voi olla. Ai ei vai, valtava burgeri ranskalaisilla. Olin kerrankin eka syönyt!

Ai mitä mieltä Köpiksestä? Nätti kaupunki, kivoja värikkäitä taloja ja paljon nähtävää. Hienoja rakennuksia ja ainakin nyt oli paljon tapahtumaa. Mutta myös kallis kaupunki. Meidän hotellilla olis myös ollut Icebar, missä ilmeisesti pakkasta sisätiloissa ja kaikki on tehty jäästä. Olis kiinnostanut käydä siellä, mutta ihan vaan kurkkaamassa. Suomessa saa palella ihan riittävästi talvisin.

Sunnuntai 16.7.2017

Huone piti luovuttaa jo kymmeneltä, lähdettiin sillon sitten kohti lentokenttää, hakemaan autoa. Systeemit oli viime kerrasta muuttunut ja autonvuokauspisteet oli jossain kauempana, jonne oli ilmainen bussikuljetus kentältä. No tämä Suomen auto oli vielä jossain ihan muualla, missä vuokrauspiste, joten joku tuli meidät hakemaan ja vei meidät auton luo. Jättiläinen, Hertzin kalleimpia autoja, Volvo XC90. Eka kommentti mulla oli, että tää on liian hieno. En meinannu millään saada penkkiä eteenpäin. Ei ollut sellasta normaalia vipusta penkin alla, vaan sekin toimi sähköllä. Paitsi että en yhtään tajunnu sen logiikkaa aluks, sain sen liikkumaan vaan ylös ja alas ja penkin kulmaa säädettyä..

Kävi muuten aika tuuri kelien kanssa, kun eilen oli tosi hyvä ilma, ja tänäänkin siihen asti, kun päästiin autolle. Sillon alko sataa ihan kunnolla.

Matka kohti Linköpingiä eteni ihan hullun hitaasti, kun koko ajan kaksi kaistaa kapeni yhteen, rekka oli hyytyny keskelle kaistaa ja navigaattori näytti, että edessäki olis jotai ongelmaa. Perilläoloaika piteni tossa jumittaessa tunnin.. Eli perillä puoli kuuden aikaan illalla.

Hotelli oli oikein hieno, neljän tähden lukaali keskellä keskustaa. Lakanatki oli oikein teetetty, niillä oli kohokuvioituna hotellin logoa ja kylppärillä oli kaikenlaista purkkia ja purnukkaa x 2. Vesisade oli just loppunu, niin lähettiin kiertelemään. Oli tosi hiljasta, ketään juuri missään. No sunnuntai-ilta ja ja just satanu, ei ihmekään. Eikä mikään ollu auki enää. Aurinko alko kyllä paistaa, kun päästiin jo takasin hotellille.

Maanantai 17.7.2017

Olipahan kunnon aamupala :) Ajeltiin vanhaan Linköpingiin, perus mukulakiveä ja punasia puutaloja. Noin kilometrin pitunen luontopolku käytiin kiertämässä, siellä oli paljon kaikkia infotauluja eläimistä. Lähdön ajotus oli taas täydellinen, vettä alko satamaan melkeen heti, kun hypättiin autoon.

Matka kohti Tukholmaa. Laivaan päästiinkin tosi ajoissa. Laiva oli Tallink Victoria, eipä ollut ennen tullut käytyä sillä paatilla. Suunnattiin aurinkokannelle, vielä kun oli lämmin. Trubaduuri soitteli siellä ja illalla vielä baarissa, mihin mentiin.

Tiistai 18.7.2017

Tallinnassa kurvattiin lähimmälle parkkipaikalle ja nukuttiin tai lepäiltiin siellä. Pari tuntia odoteltiin, että päästiin seuraavaan laivaan. Tallink Megastar, uusi paatti. Hieno ja erilainen. Paljon kaikkia erilaisia tuoleja, katettu ulkoterassi, jossa oli paljon kaikkia kasveja. Hyttejä koko laivalla oli vain muutamia, neljä kantta autoille ja loput hengailuun. Istumapaikkoja oli reilusti ja taxfree oli kaksikerroksinen.